El CAT10e, nou monoplaça de l'ETSEIB Motorsport

L'equip ETSEIB Motorsport va presentar el CAT10e, el monoplaça elèctric amb el qual competirà a la Formula Student aquest agost.

El passat 25 de maig es va celebrar a l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Industrial de Barcelona (ETSEIB) l'acte de presentació del monoplaça elèctric de competició que els integrants de l'equip de la UPC de Barcelona han dissenyat i construït durant aquesta temporada amb l'objectiu de competir de nou a la Formula Student, la competició universitària amb més prestigi a nivell internacional. En una emotiva tarda, representants d'empreses col·laboradores, familiars, amics i estudiants van omplir la sala d'actes per veure com els membres de l'equip mostraven en primícia el CAT10e, resultat de la feina feta els darrers nou mesos.

10 anys presentant un nou monoplaça

L'acte el va obrir la Dra. Neus Cónsul, directora de l'ETSEIB, i va seguir amb un parlament del Dr. Francesc Roure, director del projecte. A continuació, va arribar el torn de la Natalie Bolón i el Marc Borrell que, en representació de tot l'equip, van presentar el projecte i les novetats del CAT10e. Aquesta intervenció també va comptar amb una entrevista al Sr. Albert Arjona i el Sr. Jordi Ferran que, com a representants de Fundació Cim i Seat respectivament, van poder compartir amb els assistents a l'acte què suposa per les seves empreses col·laborar en un projecte com aquest. L'acte, que va ser conduït en tot moment per la Dra. Lluïsa Jordi, va concloure amb els parlaments de la vicerectora de la Universitat Politècnica de Catalunya, la Dra. Marisa Zaragozá, i del secretari d'empresa i competitivitat de la Generalitat de Catalunya, el Sr. Joan Aregio.

El CAT10e

El disseny del CAT10e va començar a principis de setembre. A finals de novembre, arribava el moment de començar a fabricar totes les peces que s'havien dissenyat, procés que va acabar pocs dies abans de la presentació, un cop el monoplaça ja estava assemblat. Amb el cotxe ja presentat, l'equip d'estudiants afronta els dos mesos vinents amb l'objectiu de provar el cotxe en pista. Ara, per tant, és el moment de comprovar que les peces simulades durant l'etapa de disseny tenen el comportament esperat, tant per separat com en conjunt. Aquesta última etapa abans de les competicions és clau per assegurar una bona fiabilitat i trobar la configuració òptima per treure el màxim rendiment del vehicle a cada prova.

El CAT10e és el desè cotxe dissenyat i construït per l'ETSEIB Motorsport. Tot i apostar per un concepte semblant al del seu predecessor, el CAT09e, incorpora significants millores. En primer lloc, s'ha redissenyat el paquet aerodinàmic per tal d'augmentar la "downforce", a més de dirigir de manera òptima l'aire a les entrades del xassís per millorar la refrigeració de les bateries. S'ha fabricat un nou monocasc integral de fibra de carboni més rígid, factor clau per assegurar un bon comportament del vehicle en corba. La direcció també és nova i permetrà reduir els esforços que ha d'exercir el pilot. Altres millores arriben per la banda elèctrica. Una configuració de motor-inversor optimitzada permetrà augmentar l'eficiència del conjunt tractor així com treure un major rendiment dels 80kW màxims de potència limitats per la normativa de la competició. Per altra banda, s'ha desenvolupat un BMS (Battery Management System) propi, la qual cosa augmentarà la fiabilitat i donarà una gran flexibilitat a l'equip en quant a adaptació del sistema al monoplaça. Totes aquestes millores, acompanyades d'una important reducció de pes, permetran reduir els temps per volta tot fent el CAT10e el cotxe amb millors prestacions fet a l'ETSEIB.

Descobrint el CAT10e

Competicions a l'estiu: Alemanya, Àustria i Espanya

Actualment, ETSEIB Motorsport ocupa la 15a posició de 110 al rànquing mundial de Formula Student Electric. Aquest estiu, amb el CAT10e, participarà a Formula Student Germany, Formula Student Austria i Formula Student Spain, tres competicions de referència on podrà competir contra els millors equips del món als circuits de Hockenheim, al RedBull Ring i al Circuit de Barcelona-Catalunya.

Crowdfunding a kickstarter

Una vegada acabat el cotxe ara cal preparar la logística per portar el CAT10e a competir als circuits més importants de la Formula Student, per això l'ETSEIB Motorsport ha posat en marxa una campanya de crowdfunding a kickstarter.com. Amb aquesta iniciativa i gràcies a les aportacions que es rebran es podran carregar les bateries del monoplaça per fer-lo córrer i esprémer-lo al màxim als circuits.

Un monoplaça elèctric Fet a l'ETSEIB

L'Escola felicita a l'equip ETSEIB Motorsport per l'esforç realitzat, i agraeix a les més de 100 empreses i institucions la col·laboració per fer possible desenvolupar projectes singulars com la competició Formula Student, projectes en què es fomenta l'aprenentatge, el desenvolupament i la innovació. On l'enginyeria CDIO i el mètode "Learning by Doing", són els pilars d'una experiència de formació multidisciplinària.