L'equip MaqMecLab de l'ETSEIB guanya el 23è Premi UPC a la qualitat en la docència Universitària.

L'equip vinculat a l'àrea de Teoria de Màquines i Mecanismes ha guanyat el premi en la modalitat 2: Premi a la Iniciativa Docent.
  • 23è Premi UPC a la qualitat en la docència Universitària (2020). Modalitat 2: Premi a la Iniciativa Docent
  • Títol: Evolució de la innovació docent en l'aprenentatge de l'Enginyeria Mecànica a l'ETSEIB, eines tangibles i eines digitals/virtuals
  • Acta del jurat / Notícia al web UPC

El projecte de l’equip MaqMecLab de professorat vinculat a l’àrea de Teoria de Màquines de l’ETSEIB sota el títol Evolució de la innovació docent en l'aprenentatge de l'Enginyeria Mecànica a l’ETSEIB, eines tangibles i eines digitals/virtuals, té per objectiu mostrar les tasques d’innovació docent que ha estat duent a terme des de fa més de 20 anys, com ha anat adaptant i evolucionant les eines, en funció de l’època i de les eines tecnològiques a l’abast del professorat i de l’alumnat, i com proposa i presenta noves eines digitals per a l’aprenentatge de les assignatures relacionades amb les màquines i el seu funcionament, àmbit en el qual és i ha de ser punter l’àrea d’enginyeria mecànica. Totes les accions dutes a terme i les propostes plantejades de cara al futur sempre han estat pensades i dissenyades per realitzar amb ensenyament presencial i, la majoria, en grups nombrosos.

D’esquerra a dreta: Lluïsa Jordi, Rosa Pàmies i Joan Puig
L’equip està liderat pels professors del Departament d’Enginyeria Mecànica: Lluïsa Jordi, Rosa Pàmies i Joan Puig. Aquest professorat està recolzat per altres membres del departament a l’ETSEIB (tant a TC com a TP) vinculats més o menys estretament amb les assignatures de Mecànica, Teoria de Màquines i Mecanismes, Projecte I i Projecte II, Vibracions Mecàniques i Assaig de Màquines, com són Enrique Zayas, Daniel Clos, Joaquim M. Veciana, Jordi Martínez, Miquel Sararols, Pau Català, Joaquim Minguella... El grup MaqMecLab vol destacar i agrair la feina realitzada pel professor Salvador Cardona (†), una de les persones amb les quals va començar la innovació docent en el departament.

Les primeres accions realitzades per innovar en la docència es remunten al curs 1996-1997 en l’assignatura Teoria de Màquines del Q4 a l’ETSEIB. Cal remarcar que l’ús de les noves tecnologies digitals/virtuals a les aules, combinat amb l’ús de material “clàssic” ha estat sempre un tema que ha preocupat l’equip MaqMecLab.

L'equip MaqMecLab ha presentat multitud de ponències relacionades amb la innovació docent tant en congressos de docència com d'enginyeria mecànica. També ha obtingut ajuts per a Projectes de Millora de la Docència de la UPC (2003-2004 i 2004-2005), Projectes per a la Millora de la Qualitat Docent de l'AGAUR (2005) i el reconeixement de l'ACUP a les Bones Pràctiques Docents (2018).

Figura 1 Exemple de pregunta a respondre via Kahoot! a TMM

Figura 2 Exemples de preguntes a respondre via Socrative a AM

Les figures 1, 2 i 3 mostren exemples d’ús d’eines digitals/virtuals en les assignatures de Teoria de Màquines i Mecanismes (TMM - Kahoot!), Assaig de Màquines (AM - Socrative) i Vibracions Mecàniques (VibMec - Mentimenter). La figura 4 mostra una de les activitats dutes a terme amb Kahoot! en una classe d’AM.

Figura 3 Exemple de pregunta a respondre via Mentimeter a VibMec

Figura 4 Activitat duta a terme amb Kahoot! en una classe d’AM