El Grup de Recerca BIOART de l'ETSEIB de la UPC participa en l'Espai Ciència del Saló de l'ensenyament 2024

3 escoles de la UPC han proposat activitats a l'Espai Ciència (EETAC, EPSEM i ETSEIB). Espai Ciència és una iniciativa de la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI) i està ubicat al Palau 1 del Recinte de Montjuïc, a l'estand 651.

En el marc de la nova edició del Saló de l'ensenyament que se celebra del 13 al 17 de març de 2024 el grup de recerca d'Anàlisi de Senyals per a la Rehabilitació i Teràpia (BIOART), que forma part de la Divisió de Senyals i Sistemes Biomèdics, que pertany al Departament de Control Automàtic (ESAII) i que també forma part del Centre de Recerca en Enginyeria Biomèdica (CREB) de l'ETSEIB de la UPC, ha participat en les activitats de l'Espai Ciència que tenen com a objectiu apropar la recerca i la innovació als i les joves, i despertar l'interès pels estudis científics i tecnològics.

ec_bioart_01.png

Jugant amb biopotencials: el teu cos, el teu comandament

• L'activitat dissenyada per BIOART, que es va realitzar el divendres 15 de març de 9.30 a 11.30 hores, consistia en una demostració de l'aplicació de la bioenginyeria, controlant un videojoc amb els biopotencials musculars.
  • Durant l'activitat "Jugant amb biopotencials: el teu cos, el teu comandament" es feia una explicació simplificada dels mecanismes, que, basant-se en l'activitat electroquímica de les cèl·lules excitables (biopotencials), permeten controlar funcions fonamentals de l'organisme com el pensament, el moviment i l'activitat cardíaca, entre d'altres.
  • Posteriorment, es feia una demostració on el participant es col·locava un sistema no invasiu HMI (human-machine interface) al seu avantbraç per controlar un videojoc.
  • El sistema constava d'un conjunt d'elèctrodes superficials que capturaven aquests biopotencials per posteriorment amplificar-los i interpretar-los de manera que el senyal obtingut pogués ser utilitzat per controlar una màquina, que en aquest cas, era un videojoc.
ec_bioart_02.png

ec_bioart_04.png
ec_bioart_03.png

ec_bioart_05.png

Coneix el Grup de Recerca BIOART

• BIOsignal Analysis for Rehabilitation and Therapy Research Group / Grup de Recerca d'Anàlisi de Senyals per a la Rehabilitació i Teràpia (BIOART) és un grup de recerca reconegut oficialment per la Generalitat de Catalunya i pertany a la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC).
  • Ubicat a l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Industrial de Barcelona (ETSEIB), forma part de la Divisió de Senyals i Sistemes Biomèdics, que pertany al Departament de Control Automàtic (ESAII) i que també forma part del Centre de Recerca en Enginyeria Biomèdica (CREB) de la UPC.
  • El grup aplica tècniques d'enginyeria a l'àmbit mèdic per millorar els processos de rehabilitació i les teràpies clíniques. Aquests s'avaluen i es controlen mitjançant el processament de biosenyals multicanal. Els algorismes estan dissenyats de manera eficient perquè les mateixes tècniques s'adaptin i s'apliquen als estudis respiratoris, neuromusculars i neurològics.

ec_bioart_06.png