50 anys de l’edifici ETSEIB

Sabies que l’edifici actual de l’Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Industrial de Barcelona (ETSEIB) és obra de l’arquitecte Robert Terradas i Via, i va ser construït durant els anys 1959 a 1964?

El curs 2014-15 va fer 50 anys que va obrir les portes l’actual edifici de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria Industrial de Barcelona, l’ETSEIB. El Cinquantenari de l’edifici es va celebrar al llarg del curs amb una sèrie d’activitats que podeu veure a continuació.

Jornada de conferències sobre l'edifici de l'ETSEIB

El dia 6 de novembre l'Escola va acollir un acte on diversos ponents van parlar de la situació i context de Barcelona en el moment en que s'inicià el projecte a la Diagonal, de les diferents ubicacions de l'Escola en el passat, de l'encàrrec i desenvolupament del projecte de l'ETSEIB per part de Robert Terradas i de la singularitat de l'edifici des d'un punt de vista arquitectònic. També es va inaugurar oficialment l'exposició. Més informació a la Sala de Premsa de la UPC.

Programa de la jornada

• 12.00 Benvinguda de la directora de l’ETSEIB, Sra. Neus Cónsul
    6nfoto02

• 12.15 "L'origen de la Ciutat Universitària"
    a càrrec del Sr. Lluís Permanyer
    6nfoto03

• 12.30 “El nuevo edificio de la ETSEIB. Antecedentes y primeros  pasos (1922-1959)"
    a càrrec del Sr. Guillermo Lusa
    6nfoto04

• 12.45 “Arquitectura moderna dels anys 60: l'edifici de l'ETSEIB, obra de Robert  Terradas i Via.
    a càrrec del Sr. Joan Marieges

• 13:00 “La singularitat de l’estructura de l’edifici ETSEIB
    a càrrec del Sr. Robert Brufau
    6nfoto05

• 13.15 Taula rodona
    amb la participació dels Srs. Robert Terradas, Esteve Terradas, Helio Piñón i Josep Parcerisa.
    Modera: Sr. Josep Parcerisa, vicerector de l’Àrea d’Arquitectura.
    6nfoto06

• 14.00 Inauguració de l’exposició:
    "1964 - 2014: 50 anys de l'edifici de l'ETSEIB"
    i cloenda de l’acte, a càrrec del rector, Sr. Enric Fossas.
    6nfoto076nfoto086nfoto09

Podeu veure l’esdeveniment en diferit a l'enllaç següent: http://hdl.handle.net/2099.2/3872

Exposició "1964 - 2014: 50 anys de l'edifici de l'ETSEIB"

expo50a_01

Coincidint amb l'Open House 2014 estarà instal·lada una exposició sobre l'edifici de l'ETSEIB i la seva història, amb especial èmfasi al projecte d'aquest edifici liderat per l'arquitecte Robert Terradas Via entre 1959 i 1964. L'exposició es podrà visitar durant els mesos de novembre i desembre.

expo50a_02

L’exposició pretén donar a conèixer l’arquitectura de l’edifici i posar-la en el context en què es va projectar i construir, entre 1959 i 1964. Obra de l’arquitecte Robert Terradas i Via, forma part del conjunt d’edificis que, a partir dels anys 50, van anar reintroduint a la ciutat de Barcelona l’arquitectura que s’estava fent a la resta d’Europa i Amèrica, i en aquest sentit va significar tota una novetat.

25o_exp2 25o_exp3

Organitzat en diferents blocs d’edificació, destaca el cos central format per dues torres bessones d’onze plantes, d’estructura metàl·lica, col·locades de forma perpendicular a l’avinguda Diagonal. Les torres estan suavitzades per l’horitzontalitat del bloc de direcció i administració que fa de façana. La marquesina d’accés des d’aquesta avinguda és també un dels elements singulars. Dintre de l’edifici sorprenen els espais exteriors dels patis, com el Pati dels Paons i el més recent Pati de l’Enginy. Gran part de les façanes estan resoltes en acer i vidre, a la manera dels millors edificis d'oficines nòrdics i americans de l’època.

També es pretén mostrar algunes intervencions que s’han fet al llarg d’aquest 50 anys de vida de l’edifici. Com a d’altres edificis de la mateixa època, el repte en aquests moments és el de com intervenir preservant al màxim les seves qualitats arquitectòniques.

Participació en el Festival d'arquitectura 48h Open House de Barcelona

El dissabte 25 d'octubre l'Escola va obrir les seves portes en el marc del logo_open_house48H OPEN HOUSE BCN. Els visitants van poder gaudir de visites guiades on podien veure els espais més emblemàtics de l’Escola, com ara la Marquesina, la Sala d’Actes, l’Aula Capella o la Sala d'Exposicions amb el camió seccionat “Pegaso IV-H-12T” (mes tard anomenat Z-210). Durant la visita també es van veure espais més nous com ara el Pati de l'Enginy o les noves aules edifici L. Una de les parts més interessants del “tour” va ser la possibilitat de poder passejar per varies cobertes de l’Edifici, uns espais que normalment són d’ús molt restringit i que dissabte van ser accessibles per l’ocasió.

48hfoto0148hfoto02

Recorregut:

• Marquesina
  • Sala exposicions
  • Aula Capella
  • Sala d'actes
  • Direcció-Administració
  • Servei d'informació i atenció a l'estudiant
  • Pati de l'Enginy
  • Noves aules edifici L
  • Passadís laboratoris
  • Carrer intern de serveis
  • Edifici C'
  • Coberta passadissos: Edificis dels laboratoris, Pati dels paons i Soterrani edifici L.
  • Coberta passadissos: Edifici H.
  • Ascensor: Coberta edifici H.
  • Vestíbul principal

Una mica d'història

D'ençà la creació de l’ETSEIB, l’Escola ha estat hostatjada en 4 ubicacions diferents, l'any 1851, data de la seva creació, s’ubicava a l'antic convent de Sant Sebastià (actualment desaparegut), a prop de la Llotja. Al 1873 l'Escola es trasllada a l'edifici de la Universitat, a la plaça del mateix nom fins l'any 1927 que passa a ocupar part de l'antiga fàbrica de Can Batlló, al carrer Urgell. Finalment, el 1964, es produeix el trasllat a l'edifici actual de la Diagonal. Així doncs aquest any es compleixen ja 50 anys de l’edifici ETSEIB.

portada_lavanguardiaL’Edifici H, durant la seva fase de construcció, en dues ocasions va ser portada de "La Vanguardia" l’any 1962. Les imatges corresponen a exemplars de "La Vanguardia" del 2 de març i 9 de desembre.

PATROCINADORS
cenginyersmecaluxllamutuasolidengcatseatrovalma