Inauguració de "L'ETSEIB, una història amb futur"

El passat 2 de desembre de 2021, a l'Aula Capella de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Industrial de Barcelona, es va inaugurar l'exposició "L'ETSEIB, una història amb futur.

L'exposició, que es podrà visitar fins al 24 de febrer de 2022, es va programar dins del marc d'activitats de la celebració del 50è aniversari de la UPC.

Aquesta exposició reivindica un patrimoni de més de dos-cents anys, que ha anat augmentant des del 1851, quan l'Escola comptava amb un museu que complementava les classes i els laboratoris.

expo21_1_2.pngMuseu de primeres matèries i de mineralogia, i Museu Tecnològic. Fotografies de 1878 (Joan Martí)

D'aquest Museu en conservem testimonis molt rellevants i n'hem de fer un referent per millorar la nostra comprensió de la professió d'enginyeria industrial, amb un passat important i uns reptes de futur encara més importants.

L'Acte d'inauguració

A les 12 h, va començar un acte on el director de l'Escola, el professor, catedràtic, i exrector de la UPC (des. 2013 fins des. 2017) Enric Fossas, va donar la benvinguda a tothom.

La prof. Ma. Antonia de los Santos, sotsdirectora d'afers institucionals i de qualitat de l'ETSEIB, va continuar l'acte amb un parlament amb agraïments als artífexs de l'exposició.

Tot seguit, els professors de l'Escola, Antoni Roca i Guillermo Lusa (jubilat) van fer la presentació de "La col·lecció patrimonial de l'ETSEIB".

En acabar la presentació es va fer un acte de reconeixement al personal de l'Escola amb vint-i-cinc anys de servei, que va conduir el prof. Joan Puig, secretari acadèmic de l'ETSEIB.

El prof. Daniel Crespo, rector de la Universitat Politècnica de Catalunya va encarregar-se de la cloenda de l'acte i tot seguit es va procedir a visitar l'exposició.

l'Exposició

"L'ETSEIB, una història amb futur" està distribuïda en 5 ubicacions diferents de l'Escola on podrem conèixer tota una sèrie d'elements inventariats, en la seva majoria.

En entrar a l'Edifici ETSEIB podem consultar la ubicació dels diversos espais expositors en un roll-up.

A l'espai expositiu més proper a l'Aula Capella podem trobar el Camió Pegaso, un clàssic de l'Escola.

Al pati dels Paons podem veure el Martinet de farga catalana.

Pujant les escales del Pavelló B podrem observar les maquetes d'una estació de bombament i d'una Màquina de vapor.

Si anem a la biblioteca, al Fons Històric de Ciència i Tecnologia, podrem observar l'extraordinària maqueta d'una locomotora Crampton, entre molts altres elements que tot i no ser part de l'exposició conformen el patrimoni històric de l'Escola.

L'últim espai que cal visitar per haver cobert tot l'itinerari de l'exposició és el "museu" de la planta de direcció de l'Escola, on es concentra la major part dels elements expositius.

En aquest espai trobarem des de maquetes, fins a instruments de l'antic laboratori de Termotècnia, passant per un quadre de Jordi Maragall on retrata al personal del Departament de Química Macromolecular el 1977.

Podeu trobar més informació sobre els diferents elements de l'exposició i de la col·lecció patrimonial de l'ETSEIBhttps://upcommons.upc.edu/handle/2117/121224.

• Comissariat de l'exposició "L'ETSEIB, una història amb futur": Antoni Roca-Rosell; textos: Antoni Roca Rosell, Maria Núria Vives Casas, a partir de l'inventari de Jaume Valentines Àlvarez i Guillem Andreu (https://cutc.upc.edu/ca/CRHT/inventari-del-patrimoni )

• Conservació i restauració de maquetes: Jordi Cervantes