Un present elèctric i autònom: El CAT12e i CAT12d ja estan aquí

El dijous 23 de maig de 2019 a l'ETSEIB, es va celebrar l'Acte de presentació oficial dels prototips de cotxes elèctrics CAT12e i CAT12D.

news_rolloutmotorsport2019_00.png

Aquest any, al ja tradicional "Roll Out", es va incorporar a la presentació el cotxe autònom (CAT12D) que ha desenvolupat l'equip Driverless UPC, el nou equip de cotxe autònom d'ETSEIB Motorsport Barcelona, format per 25 estudiants d'enginyeria Industrial, Telecomunicacions i Informàtica, que han adaptat el CAT10e per convertir-lo en un cotxe autònom.

La doble presentació d'aquests vehicles va convertir-se en un esdeveniment sense precedents a l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Industrial de Barcelona de la UPC i a la Sala d'Actes de l'ETSEIB no hi havia ni un seient buit. Estudiants, familiars, institucions i empreses col·laboradores omplien l'espai de la presentació, que es va retransmetre per UPC TV, des de les 18 h.

Com era previsible un ple absolut la sala d'actes, es va habilitar l'Aula Capella per seguir l'acte a través d'UPCTV, una opció que van seguir molts dels assistents.

L'acte conduït per la Dra. Lluïsa Jordi, sotsdirectora d'Estudiantat i Promoció de l'ETSEIB, va començar puntual.

La Dra. Neus Cónsul, directora de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Industrial de Barcelona juntament amb el Dr. Josep Pegueroles, director de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria de Telecomunicació de Barcelona, van donar la benvinguda a tots els assistents.

Tot seguit el Dr. Francesc Roure, director del projecte Formula Student 2019 – ETSEIB Motorsports, va fer un parlament.

Les intervencions dels team leaders del monoplaça elèctric CAT12e i del cotxe autònom CAT12d no es van fer esperar i en dos blocs ens van presentar les novetats d'aquest any.

Primer els Srs. Sergi Catalán i Ignasi Doce van parlar de la Formula Student i d'altres aspectes generals, i en acabar els Srs. Javier Mir, Joan Montané i Mónica Pérez van agafar el relleu per explicar-nos les actualitzacions i novetats dels prototips i per agrair als col·laboradors la seva participació en el projecte.

També es va anunciar que el primer DRIVERLESS d'Espanya (CAT12d) havia estat recentment batejat com "XALOC".

La Cloenda de l'acte va estar a càrrec del Dr. Gabriel Bugeda, vicerector de Política Científica de la Universitat Politècnica de Catalunya.

Per donar per finalitzat l'acte es va procedir a presentar de forma oficial els dos prototips: El monoplaça elèctric CAT12e i el driverless autònom CAT12d

CAT12e

Aquest és el 12è cotxe de l'equip i el 8è elèctric. És la culminació d'un canvi de concepte que va començar l'any passat i que aquest any s'ha fet realitat. Per primera vegada el prototip tindrà tracció total amb un motor elèctric a cada roda. Gràcies a aquest canvi, es podrà fer girar a diferents velocitats cada roda per aconseguir un major rendiment en pista. Amb aquests motors, que arriben a girar a 20.000 rpm, s'incorporen quatre transmissions planetàries de disseny propi. Gràcies a això, s'ha aconseguit fer un monocasc més petit i ajustat. D'altra banda, l'aerodinàmica ha estat completament remodelada per aconseguir un molt millor rendiment aerodinàmic.

L'equip elèctric portarà el CAT12e primer a la Formula Student Austria, del 28 de juliol a l'1 d'agost, després a la Formula Student Germany, del 5 a l'11 d'agost, i finalment a la Formula Student Spain a Montmeló del 20 al 25 d'agost.

XALOC aka CAT12d

El CAT12d és el primer prototip autònom (Driverless) de tota Espanya a la Formula Student. Amb ell, l'equip participarà per primera vegada en dues categories de la competició, l'elèctrica i la driverless. Per fer aquest prototip possible, s'ha utilitzat un cotxe antic de l'equip, el CAT10e, i s'ha adaptat per poder incloure tots els sensors i actuadors necessaris per fer-lo autònom. Els sensors principals són les càmeres i el LiDAR, i els actuadors són el de frens i el de direcció.

L'equip autònom portarà el CAT12d primer a la Formula Student Germany, del 5 a l'11 d'agost, després a la Formula Student Czech Republic, del 12 al 17 d'agost, i finalment a la Formula Student Spain a Montmeló del 20 al 25 d'agost.

#RollOutETSEIBMotorsport2019

l'ETSEIB vol felicitar i agrair al grup d'estudiants i estudiantes que formen els 2 equips que treballen en el projecte, així com a tot el PDI implicat, les empreses, institucions i altres entitats col·laboradores sense les quals, l'Escola no podria desenvolupar aquests projectes singulars.